داود حاج خدادادی؛ عذرا اعتمادی؛ محمد رضا عابدی؛ رضوان السادات جزایری
چکیده
یکی از دغدغههای خانوادههای دارای فرزند نوجوان، مشارکت پدر در فرزندپروری است. به همین دلیل شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن دارای اهمیت است. این پژوهش با هدف پیشبینی مشارکت پدر از طریق سازگاری زوجی، کیفیت رابطه مادر- نوجوان و سطح تحصیلات پدر انجام شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعۀ این پژوهش شامل کلیه خانوادههای ...
بیشتر
یکی از دغدغههای خانوادههای دارای فرزند نوجوان، مشارکت پدر در فرزندپروری است. به همین دلیل شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن دارای اهمیت است. این پژوهش با هدف پیشبینی مشارکت پدر از طریق سازگاری زوجی، کیفیت رابطه مادر- نوجوان و سطح تحصیلات پدر انجام شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعۀ این پژوهش شامل کلیه خانوادههای دارای نوجوان پسر 13 تا 15 ناحیه4 (آموزش و پرورش) شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای بود. سیصد و شش تن (102 خانواده، شامل نوجوان به همراه والدین) به پرسشنامه-های والدگری آلاباما (مشارکت پدر)، سازگاری زوجی و پرسشنامه کیفیت رابطه والد - فرزندی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر و بوسیله نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و تمامی ضرایب مسیر مستقیم معنیدار شدند. همچنین در مدل مسیر حاضر، کیفیت رابطه مادر– نوجوان نقش واسطهای را برعهده دارد. در مجموع میتوان گفت متغیرهای موجود در مدل، بویژه سازگاری زوجی و کیفیت رابطه والد – نوجوان میتوانند مشارکت پدر را به خوبی تبیین نمایند. نتایج پژوهش حاضر مؤید نقش برجسته تعاملات خانوادگی در دخیل شدن و مشارکت پدر در امر فرزندپروری بود و یافتهها میتواند یاریرسان متخصصان در زمینه ارتقای سلامت و انسجام خانواده باشند.
محمد ربیعی؛ ایران باغبان؛ محمدرضا عابدی؛ سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
دوره 18، شماره 2 ، دی 1390، ، صفحه 87-112
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار رغبتهای شغلی معلمان شهرکرد بر اساس مدل کروی تریسی میباشد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی معلمان سه دورهی ابتدایی، راهنمایی و متوسطهی شهرکرد بوده که 633 نفر از آنان به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سیاههی کروی فردی تریسی شامل سه فرم مشاغل، تمایل و ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار رغبتهای شغلی معلمان شهرکرد بر اساس مدل کروی تریسی میباشد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی معلمان سه دورهی ابتدایی، راهنمایی و متوسطهی شهرکرد بوده که 633 نفر از آنان به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سیاههی کروی فردی تریسی شامل سه فرم مشاغل، تمایل و توانمندی بوده است. نتایج تحلیلهای آماری با استفاده از شاخص آماری CI (ضریب تطابق) نشان داد که رغبتهای معلمان بر اساس مدلهای کروی، هشت تیپی و شش تیپی از شاخص برازش مناسبی برخوردارند و رغبتهای آنان از یک مدل کروی پیروی میکند. معلمان دارای رغبتهای یاوری، هنری و جستجوگری هستند و بیشتر گرایش به ایدهها، افراد و مشاغل پرستیژ بالا دارند. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که بین رغبتهای معلمان و خصوصیات دموگرافیک رابطه وجود دارد. برای مثال مردان در مقیاسهای پردازش اطلاعات، مکانیکی، کنترل کیفیت از زنان نمرههای بالاتری داشتند یا در مقیاسهای یاوری، مدیریت، علوم اجتماعی و تهوری معلمان ابتدایی میانگین بالاتری کسب کردهاند. همچنین در مقیاسهای یاوری و خدمات پایه دیپلمهها میانگین بالاتری نسبت به لیسانس و فوق لیسانس داشتهاند.